מרכז הידע כרמור טכנולוגיות מציגה מגוון מאמרים וחידושים בתחום עיבוד השבבי

Skip Navigation Links
מהי חריטה

מהי חריטה

פעולות החריטה הינה פעולה שכיחה מאוד בתחום העיבוד השבבי, למעשה בפעולה זו בשונה מכרסום הכלי סטטי ונמצא בצריח (TURRET) שמורכב לרוב מ-12 תחנות עיבוד שונות והועבד מסתובב בכוש (ספינדל). אצלנו בכרמור מבצעים תיקונים ושיפוצים של ספינדל.

מחרטות גם הן קיימות בשתי תצורות בסיסיות:

אופקית (=הורוזונטלית) – הנפוצה יותר

אנכית (=ורטיקלית)

בהתאם לכיוון הכוש.

מחרטות פשוטות מאפשרות תנועה ב-2 צירי תנועה X,Z ותנועה בציר הסיבוב C כאשר ציר C משמש גם כציר עיבוד נוסף במידה ויש אופציה לכרסום בעזרת ראשי כרסום במכונה.

קיימות מחרטות מתקמדות יותר בעלות ציר Y, אשר מאפשרות עיבודים נוספים עבור טכנולוגיות של מחרטות משולבות ראשי כרסום דבר המאפשר לבצע פעולות כרסום לא בהכרח במרכז הציר.

כמו כן, ברגע שמכונה היא בעלת אופציה לראשי כרסום מסתובבים (כפי שציינו מקודם), ציר C הוא לא רק ציר סיבוב אלא ציר עם ערכים מספרים ופוזיציות, הדבר מאפשר כרסום בשני טכנולוגיות:

כרסום פולארי - כרסום בעזרת ציר X ,C

כרסום קרטזי - כרסום בעזרת ציר Y (פעולת הכרסום עם ציר Y תלויה מאוד במהלך המכונה ולעיתים לא כל פעולה תיתכן במכונה בעקבות מגבלות אורך הציר)

כמו כן, בהתפתחות הטכנולוגיה המואצת בתחום המחרטות המכרסמות ניכרים אפיונים נוספים כמו מכונות בעלות SUB SPINDLE, הכוונה לכוש משני אשר מאפשר להעביר את החלק בתהליך של אוטומציה מלאה מכוש לכוש (ספינדל לספינדל) ועל כן ניתן לבצע פעולות עיבוד של החלק מצידו השני וע"י כך לייצר חלק בפעם אחת ללא צורך להוציא את החלק ולדפון אותו בדפינה נוספת לפעולת עיבוד לצד השני.

טכנולוגיות העיבוד לתחום זה התפתחו בקצב מואץ והדבר הביא למכונות מסוג חדש שנקראות מכונות MTM – MULTI TASKING MACHINE.

למעשה מדובר במחרטות בעלות 2 ספינדלים לעיבוד – ספינדל אחד הינו ספינדל זהה לזה של כרסומות אשר מאפשר זוויות עיבוד שונות אשר להבדיל מראשי כרסום שהם או אופקיים או אנכיים או בעלי זווית ניתנת לשינוי אך זווית קבועה וספינדל שני הוא ספינדל הסיבוב של מחרטה במכונות אלה למעשה אפשר לעבוד בעומסים, ח"ג מסוגים קשים כגון נירוסטה או פלדות למינהם בתנאי שיבוב זהים לחלוטין לאלו של כרסומת ועם זאת המכונה היא מחרטה. מכונות אלה הן חוד החנית של מכונות העיבוד השבבי והן מגיעות עם אופציות למערך מלא של אוטומציה החל במעברים מלאים של חלקים בין ספינדלים וכלה בבדיקות שהמכונה מבצעת בזמן אמת בזמן ייצור לצורך בדיקת שבר כלי והמשך עבודה תקין ללא התערבות ידי אדם.

למידע על עיבוד שבבי כנסו ללינק