מרכז הידע כרמור טכנולוגיות מציגה מגוון מאמרים וחידושים בתחום עיבוד השבבי

Skip Navigation Links
מהו כרסום

מהו כרסום

פעולות הכרסום הינה הפעולה הנפוצה ביותר בתחום העיבוד השבבי, למעשה בפעולה זו בשונה מחריטה הכלי מסתובב בכוש (ספינדל) הכרסומת והעובד סטטי. הכרסומות קיימות בשתי תצורות בסיסיות:

אנכית (=ורטיקלית)

אופקית (=הורוזונטלית)

בהתאם לכיוון הכוש.

כרסומות פשוטות מאפשרות תנועה בשלושה צירי תנועה X,Y,Z, קיימות כרסומות מתקמדות יותר בעלות ציר רביעי וחמישי אשר מאפשרות עיבודים נוספים בפאות נוספות בעקבות הוספת 2 צירי סיבוב והם:

ציר C – סיבוב השולחן 360 מעלות 

ציר A – העלאת השולחן לזוויות כרסום (כל מכונה זווית שונה בהתאם לנתוני היצרן) 

לא כל מכונה שהיא איננה מכונת 3 צירים הינה בהכרח מכונת 5 צירים, כלומר כיום קיימות אופציות נוספות וניתן להתקין ציר רביעי של חברות שונות (אירופאי, יפני, טיוואני וכו') בהתקנה מקומית של החברות הטכניות שמטפלות במכונה ודבר זה נותן מענה לציר A (תקף גם לגבי ציר 5 אופציה להוספת ציר 4+5 בארץ).

דגש נוסף לא כל מכונת 5 צירים היא בהכרח מכונת 5 צירים סימולטנית אלא ישנם מכונות שהם 3 צירים שע"מ להוזיל את עלויות המכונה היצרן מוסיף ציר רביעי וחמישי על המכונה וע"י כך יוצר מכונת 5 צירים מכונות אלה נפוצות בשם מכונות 5 צירים אינדקסליות. מכונות 5 צירים סימולטניות הן מכונות שכל 5 צירי התנועה יכולים לזוז בכל רגע נתון במקביל. למכונות שהן 5 צירים סימולטניות יש כמה יתרונות על פני מכונות 5 צירים אינדקסליות אך הבולט שבהם הוא בכך שבמכונות 5 צירים סימולטניות ניתן לכרסם באמצעות האופציה של 5 צירים אשר מעבדים בכל רגע נתון את חומר גלם ועל ידי כך ליצור ולפסל את הגיאומטריה של להב או טורבינה וזו היא למעשה הגיאומטריה היחידה אשר לא ניתן לעבד בשום צורה אחרת.

ישנה חשיבות הן מבחינה מכנית והן מבחינה כספית לסוג המכונה - על פניו ניתן לראות 2 מכונות 5 צירים אך האחת היא 5 צירים אך לא סימולטנית (5 צירים אינדקסילית) והשנייה הינה מכונת 5 צירים סימולטנית אשר מבפנים כל מבנה המכונה ולמעשה כל הקרביים של המכונה שונה לגמרי מהמכונה שליד, לכן כאשר מדברים על מכונות מתחום זה יש חשיבות גבוה ומרובה לסוג הציוד שכן הוא בעל משמעות אדירה שמתבטא באיכות המוצר, עמידה בדרישות השרטוט, התכן וכל המשתמע מכך וכמובן באיכות טיבי השטח וניראות החלק המעובד.

למידע על עיבוד שבבי כנסו ללינק